Friday, 12 May 2017

Resipi Inti Kacang Merah yang Sedap

Teks: Aminah Hafizah 
Foto: Aminah Hafizah

Sehari dua ini bolehlah dikatakan aku tengah mabuk kukusan. Walaupun sedang sibuk menulis dan mengumpul bahan untuk dijadikan entri blog dan jadual padat dengan aktiviti luar. Disebabkan ada pengukus yang baru dibeli, kerja aku hendak membuat makanan yang dikukus saja. Mungkin mood nak merasmikan periuk pengukus yang Ma belikan. Seumur hidup aku, inilah pertama kali aku memiliki periuk kukusan sendiri!

Jadi, dalam kepala ni macam-macam resipi berlegaran. Sikit-sikit aku google resipi. Antara resipi yang aku cuba buat ialah pau dan ambong. Tetapi memandang hasilnya tidaklah begitu menggembirakan, aku terpaksa redha resipi kukus mengukus tidak ada chemistry denganku lagi.

Hari itu sedang suami sibuk mengemas kelentang kelentung menyusun barangnya, aku pula sibuk mengepau di dapur. Jam dekat pukul 12 tengah malam pulak tu, gigih betul. Nanti aku kongsikan resipinya ya.

Semalam aku mabuk hendak cuba buat inti pula. Sesudah bereksperimen dengan inti kaya Yeos yang melimpah ruah dari pau (pau aku koyak!) yang aku rasa macam kurang mencabar, aku fikir nak mencuba membuat inti kacang merah.

Resipi homemade selain boleh disesuaikan ikut citarasa kita, sudah tentu dapat memastikan kebersihan dan halalan toyyiban, insyaallah. Selain tanpa pengawet dan pewarna tiruan, kuantiti gula dalam masakan dapat diawasi menjadikan, resipi homemade begini sesuai untuk yang mereka yang mementingkan kesihatan dan menjaga pemakanan. (hah, ayat rancangan Nona sungguh)

Makanya, ayuh kita semak resipi. 



Resipi Inti Kacang Merah
Hasil: Satu tupperware small topper
Sumber: Mamak Haji FB (dengan ubahsuai kuantiti)

Bahan-bahan:
450gm kacang merah
1 cawan gula pasir* (kurangkan jika mahu kurang manis)
1 sudu besar minyak masak (minyak sayuran lebih baik, sesetengah minyak masak sawit berbau kuat)
1 sudu besar tepung gandum (aku tambah sebab dah lama mengacau tak pekat-pekat)

Cara-cara:

1. Kacang merah dibasuh dan direndam semalaman.
2. Buang air dan masukkan air baru, Rebuskan semula selama 40 minit atau sejam sampai kacang lembut.
3. Sesudah agak empuk, buangkan air rebusan.
4. Isikan air baru dan rebuskan lagi selama 10 - 15 minit.
5. Toskan air dan kisarkan kacang yang sudah rebus tadi dengan air rebusan.
6.  Masukkan gula. Masak dengan api perlahan dan dikacau dengan kerap.



(AWAS: Setelah agak likat, pes kacang akan meletup-letup tanpa simpati. Kalau perlu kacau, perlahankan api atau matikan sebentar).
7. Masukkan sesudu tepung gandum. Tepung berfungsi sebagai agen pemekat pes.
8. Rasakan kemanisan dan kelikatan pes. Jika pes sudah tidak melekat pada periuk dan likat, ya inti anda sudah masak.
9. Sejukkan inti dahulu sebelum di simpan dalam bekas. Simpan di bahagian chiller boleh tahan sebulan.

Boleh digunakan sebagai inti pau, inti roti goreng, inti dorayaki, inti kuih bom atau makan dengan roti seperti sekaya pun boleh.

Selamat mencuba!

Aminah Hafizah,
Yang tidak selamat dari letupan.

1 comment: